Metsähovin tutkimus julkaistu Nature-lehdessä

24.04.2008

Naturessa (vol. 452, 24 April 2008, Marscher A. P. et al. "The Inner Jet of an Active Galactic Nucleus as Revealed by a Radio-to-Gamma-ray Outburst") julkaistiin kansainvälisen tutkijaryhmän tekemä löytö. Tutkijaryhmässä oli mukana kaksi Metsähovin tutkijaa, akatemiatutkija Anne Lähteenmäki ja dosentti Merja Tornikoski. Metsähovin pitkäaikaiset radioalueen mittaukset olivat keskeisessä osassa tutkimuksessa. Alla tiedote.

Metsähovin tutkijat mukana ratkaisemassa mustien aukkojen arvoitusta

Arvostetun Nature-tiedejulkaisun numerossa 452 on 24.4.2008 julkaistu tutkimus ("The Inner Jet of an Active Galactic Nucleus as Revealed by a Radio-to-Gamma-ray Outburst"), jossa kansainvälinen tutkijaryhmä on tehnyt läpimurron tutkiessaan kaukaisten aktiivisten galaksien rajuja säteilypurkauksia. Mukana ryhmässä on myös kaksi Metsähovin radiotutkimusaseman tutkijaa, ja Metsähovin radioteleskoopilla tehdyt havainnot ovat tutkimuksessa keskeisessä roolissa.

Ryhmä tutki Sisiliskon (Lacertae) tähtikuvion suunnassa, lähes yhden miljardin valovuoden päässä Maasta olevaa aktiivista galaksinydintä nimeltään "BL Lacertae". Tutkimuksessa käytettiin useita eri puolilla maapalloa sijaitsevia ja eri aallonpituusalueilla toimivia teleskooppeja. Metsähovin tutkijat ovat jo vuosien ajan väsymättömästi seuranneet BL Lacertaeta ja muita vastaavia kohteita ja mallintaneet niissä tapahtuvia säteilypurkauksia. Vuoden 2005 loppupuolella kohteessa havaittiin kaksiosainen purkaus, josta kerätyn ainutlaatuisen ja kattavan datan perusteella tutkijat pystyivät vihdoin todistamaan mallinsa oikeaksi.

"Aktiivisen galaksinytimen keskustassa on supermassiivinen musta aukko. BL Lacertaen tapauksessa sen massa vastaa kahdensadan miljoonan Auringon kokoisen tähden massaa", kertoo akatemiatutkija Anne Lähteenmäki Metsähovin radiotutkimusasemalta. "Räjähdyksenomainen energiapurkaus synnyttää mustan aukon lähellä plasmashokin ja kierteinen magneettikenttä vauhdittaa hiukkasia etenemään näennäisesti valoa nopeammin. Aikaisemmin ei olla yhtä tarkasti pystytty tutkimaan näin lähellä aktiivisen galaksin ydintä olevia alueita, joissa nämä vinhasti kiitävät hiukkaset saavuttavat hurjat nopeutensa. Nyt pääsimme ensimmäistä kertaa säteilypurkausten alkulähteille."

Metsähovin radiotutkimusaseman johtaja, dosentti Merja Tornikoski kertoo, että laitoksessa tehdyt radiohavainnot ovat tärkeä osa tätä tutkimusta. "Tutkimamme kohde käyttäytyy eri tavoin eri aallonpituusalueilla. Nyt pääsimme näkemään, että optisilla sekä röntgen- ja gamma-alueen teleskoopeilla BL Lacertaen säteilypurkaus oli kaksiosainen, kun taas radioalueella säteilypurkaus tapahtui yhdessä osassa ja vähän viivästyneenä. Havaintojen perusteella tiedämme nyt, että tämäntyyppisissä aktiivisissa galaksinytimissä on kaksi eri etäisyyksillä mustasta aukosta sijaitsevaa aluetta, joiden läpi kulkiessaan plasmashokki aiheuttaa mallimme mukaisen purkauksen."

Lisätietoja:
- Akatemiatutkija Anne Lähteenmäki, puh. 09-2564424, alien [at] kurp [dot] hut [dot] fi
- Dosentti Merja Tornikoski, puh. 09-2564423, Merja.Tornikoski [at] tkk [dot] fi
Metsähovin radiotutkimusasema

Linkki kyseiseen Naturen artikkeliin:

Linkki kuvaan:
http://www.bu.edu/blazars/bllac_files/bllac_highres.jpg Kuvateksti: Plasmashokki (kuvassa sinisenä tihentymänä) etenee kierteistä magneettikenttää pitkin aiheuttaen ensiksi korkeammilla energia-alueilla (gamma, röntgen, optinen) havaittavaa säteilyä. Myöhemmin sama shokki kulkee hiukkassuihkun kaventuman läpi ja aiheuttaa purkauksen toisen osan, joka havaitaan myös radioalueella. Vasta tässä vaiheessa shokki on laajentunut niin paljon, että radiosäteilykin pääsee esteettä etenemään siitä ulos.

Linkki animaatioon, joka selventää BL Lacertaen säteilypurkauksia:
http://www.bu.edu/blazars/bllac_files/agn_nature_cam3_360sqpix.mov Animaation koko on 90 MB, kannattaa tallentaa omalle koneelle katsottavaksi. Animaation copyright: Dr. Steffen / Cosmovision; mutta "publication or exhibition in the news media as well as public or private viewing for educational purposes is fair use and does not require permission"